Televizor, laptop, tabletă?

Trăim în secolul vitezei, informaţia circulă cu viteza luminii, iar tehnologia… abia dacă mai ţinem pasul. Azi îi vechi ce ieri era nou. Fiecare părinte îşi doreşte ce e mai bun pentru copilul lui: „oare ce să cumpăr? Televizor, laptop, tabletă?” Făcând abstracție de limbajul folosit de violenţă, spiritismul prezent în majoritatea emisiunilor, chiar și speciale pentru copii (desene animate) şi presupunând că pruncii noştri vizionează doar emisiuni educative şi joacă doar jocuri educative – studiile arată că expunerea copiilor la televizor, laptop, … din fragedă pruncie conduce la dezvoltarea deficitară a lobului frontal al creierului.

Iată care sunt problemele pe care le întâmpina persoanele cu vătămări ale ariilor prefrontale, dificultăţi întâlnite, din păcate, astăzi la tot mai mulţi dintre tinerii noii generaţii (Noava, Ardilla, 1987);

1. Incapacitatea de concentrare a atenţiei, tendinţa de a fi legat de stimul, de a fi foarte uşor distras de oricare stimul exterior;

2. Incapacitatea de a-şi controla comportamentul. Orice impuls interior se manifestă rapid în comportament, fără că persoana să fie capabilă să inhibe manifestarea acelui act;

3. Dificultatea de a amân răsplata, muncind în vederea unui scop viitor;

4. Lipsa organizării, a programării comportamentului şi a planificării: în planul vieţii cotidiene, se manifestă prin neglijenţă şi delăsare;

5. O defazare între vorbire şi urmărirea gândului;

6. Probleme în exprimare, în organizarea ideilor şi în conceptualizare, sărăcie verbală, dificultăţi în evocarea cuvintelor şi stereotipii verbale;

7. Incapacitatea de a se motiva în realizarea unei activităţi, de a-şi susţine motivaţia până la definitivarea acesteia, de a-şi adapta rapid motivaţia în funcţie de împrejurări şi cerinţe;

8. Probleme în controlul răspunsului emoţional. Ori se emoţionează foarte uşor, ori rămân impasibili. Mania, depresia şi exaltarea pot alterna cu uşurinţă sau, dimpotrivă, se poate produce un blocaj emoţional;

9. Dificultăţi în selectarea atenţiei.

10. Alterarea flexibilităţii mentale, a judecăţii, a discernământului şi a prevederii, o pierdere a iniţiativei, o slăbire a creativităţii şi a curiozităţii, şi o afectare a capacităţii decizionale (Harrison, 2003).

11. “Exacerbarea comportamentului instinctiv – bulimie şi pulsiuni sexuale.” (Stamatoiu, 1992)

Prin urmare, atâta timp cât vizionarea contribuie semnificativ la vătămarea cortexului prefrontal, creşterea timpului dedicat realităţii virtuale – televizor, jocuri pe calculator şi internet – va genera nu o imbecilizare a tinerilor noii generaţii, precum afirmă prof. Sartori, ci un anumit gen de dezumanizare, prin diminuarea până la anulare a controlului actelor instinctive precum agresivitatea, erotismul şi bulimia.(pentru cei care doresc o aprofundare a subiectului recomand cartea „Efectele televiziunii asupra minţii umane” Virgiliu Gheorghe).

Deci dacă ne iubim copiii să-i iubim până la capăt! Să-i iubim inteligent!!

dr. Narcisa Ciurea, Asociația Soțiilor de Pastor

Etichete: atenție, comportament, concentrare, conceptualizare, creativitate, curiozitate, dezumanizare, ecran, emoțional, exprimare, incapacitate, inițiativă, laptop, lob frontal, motivație, organizare, tabletă, tehnologia, televizor, virtual

Articole recomandate