adventistbanat.ro

Meniu

Secretul pe care toată lumea-l știe

11 iunie 2013

 Cred că oricine ar vrea să se familiarizeze cu începuturile creștismului, cu provocările și metamorfozele doctrinare, poate găsi cărți ce să-i lumineze înțelegerea evenimentelor trecute. Unele din acestea au dezvoltat un ecou ce poate fi auzit și azi. Istoria e o oglindă ce ne arată ce am fost, ce vom fi sau cum am ajuns să fim fără să știm. Citind o carte despre începuturile bisericii, m-am oprit asupra unui curent eretic, montanismul, și a modului în care acesta a avut un impact asupra credinței creștine. Am remarcat zbuciumul primelor generații de credincioși în ce privește provocarea revenirii Mântuitorului și eterna întrebare: Cât va mai fi până va reveni Hristos?

Montanus vine cu propunerea unei experimentări deosebite a Duhului Sfânt, a unei Persoane întruchipate în activitatea și misiunea lui, în revitalizarea morală a bisericii prin misiunea etică a Mângâietorului. Purtat de un entuziasm de suprafață, de îndrăzneala unui reformator autodeclarat, Montanus este primul care elaborează modalismul, concept potrivit căruia persoanele Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt modul în care, în istoria planului mântuirii, se revelează o Divinitate, un Creator unic, singular. Eroarea aceasta îndepărtează mulți simpatizanți care găseau în soluțiile lui etice rezolvarea unei dileme perpetue – o biserică cu un puternic început de sedentarism care însă afirma că Hristos este gata să vină în orice moment.

Fiecare generație de creștini trece prin entuziasm și platitudine; parcă ironic, redeșteptările sunt pândite și înrobite (până la urmă) de banalitate, mediocritate. Viziunea apocaliptică și-a pierdut din strălucire, organizația bisericii a devenit împovărătoare (pentru unii), înfăptuirile extraordinare ale Duhului au scăzut în frecvență și intensitate. Toate acestea duc la declinul speranței apocaliptice – venirea Mântuitorului naște astăzi, cel mult, o porneală înspre moralitate ca un spasm al conștiinței. Așezarea aceasta este favorabilă și variatelor harisme ce hrănesc pentru o vreme un suflet uscat. Opțiunile sunt destul de încuietoare: a) Mântuitorul întârzie pentru că lumea nu e destul de rea (asemănător celei din timpul potopului) – de parcă Dumnezeu depinde în împlinirea planului Său de cât de bine lucrează Satan; b) nu vine Hristos pentru că biserica nu este pregătită (Mireasa care se pregătește de nuntă) – păi dacă așteptăm după asta, niciodată nu va fi pregătită (istoria lui Israel e limpede); c) nu vine pentru că Evanghelia nu a fost dusă în toată lumea (Evanghelia aceasta…va fi propovăduită în toată lumea. Atunci va veni sfârșitul – Matei 24:14) – credeți se poate ține pasul cu rata natalității și mortalității? Orice opțiune din aceasta aduce și mai multe întrebări. Unii spun că e stânjenitor să nu știi de ce nu se împlinește promisiunea Revenirii, însă adevărul e că nu știm ce se întâmplă. Cu toate acestea, revenirea la o viață condusă de Duhul nu poate avea loc decât cu oameni ce s-au pregătit individual pentru harul ce se va revărsa.

Se invocă adesea faptul că, oricum, Hristos va veni ca un hoț (1Tesaloniceni 5:2; 2Petru 3:10; Apocalipsa 3:3; 16:15). Să fie pregătirea mea degeaba? În nici un caz. Dacă versetele de mai sus sunt atent revizuite, nicăieri nu se spune că Hoţul îi va prinde nepregătiți pe cei atenți. Surpriză va fi, dar nu nepregătire. Chiar în Apocalipsa 16:5 este adresată o fericire pentru cine stă și așteaptă. Profunzimea acestei promisiuni nu expiră odată cu ofilirea însuflețirii pentru acest eveniment. Fiecare izgonește cu succes dezorientarea însă cine este entuziasmat de sfârșitul lumii, de venirea Mântuitorului și de soluționarea tuturor problemelor noastre?

Sunt a treia generație de adventiști din familia mea. De când mă știu exista această așteptare. În fiecare din noi așteptarea poate aduce plictiseală sau nerăbdare. Generații de tineri cresc înconjurați de plictiseala membrilor. Tu din ce categorie faci parte?

Pastor Paul Balaban

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Etichete: , , , , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *